fredag 27 november 2020

Grönt i gryningen

Jag väljer att kalla detta konstverk för "Panikpiss i motljus".
Föga anade kaptenen att han en stund senare skulle yppa orden;
"fan, jag tror jag precis sket ner mig".

Ahhh. Baggerud! Detta trollingens mecka där de stora laxarna hela tiden avlöser varandra! Eller?

Detta var i alla fall vår förhoppning då vi idag dumpade jobbet på någon annan stackare och smet ut på en vackert soligt Vänern för att bända lax. Låt oss säga att det inte gick 100% som planerat.......

Valde att sätta grejerna i princip rakt utanför rampen. Bete fanns i mängder och inte speciellt djupt låg de heller. Ser lysande ut detta! Började även starkt med 2 snabba hugg på ilägg. Tyvärr visade sig den ena vara en vrång gädda i 6kg klassen och den andra brände vi ganska snart. Men det fanns ju fisk i alla fall!

Förmiddagen fortlöpte sedan med endast en till gädda i 8-10kg klassen innan vi fram mot lunchtid bestämde oss för att jobba oss söder ut ner mot Kilsudde. Fisket var tyvärr inte mycket bättre längre söder ut och snart hade vi ytterligare en gädda i 8kg klassen som hängde och släpade efter båten. Förbannat!

Detta försatte kaptenen i djupa tankar då han sedan satt och filosoferade en liten stund. Trodde i alla fall undertecknad innan han yppar de heliga orden; "Fan, jag tror jag precis sket ner mig". Och mycket riktigt hade våran tappre kapten skitit ner sig... Han fick skamset krypa ner i ruffen och försöka samla den lilla heder han hade kvar..

Körde sedan en stund till utan resultat innan vi fick bryta och åka iland för att kaptenen var tvungen att kuta till skogs för att undvika en andra olycka. 

Nya tag nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar